letter a letter r C h IMG_5579_3 letter E letter F s56 letter T U Blue K (Takoma Park, MD)

vrijdag 4 maart 2011

# 16 Instant Messaging


Mijn eerste chatsessie dateert alweer van 15 jaar geleden, toen we net thuis in Overdinkel internet hadden. Ik kan me daar in ieder geval nog van herinneren, dat ik via IlseWeb en PauzeWeb in Nederlandse chatboxen terecht kwam. Ik weet niet eens meer of er destijds ook al iets als Google bestond, maar met een beetje zoekwerk had ik uiteindelijk ook internationale chatboxen te pakken. Het enige wat ik daarvan geleerd heb is het Engelse woordje ‘rad’, van een Canadees die mijn voorliefde voor Portishead deelde en al hun nummers ‘so rad!’ vond. ‘Te gek’!

Dat chatten ging al snel vervelen, dus dat heb ik vervolgens ook tien jaar niet meer gedaan. De laatste jaren af en toe via Facebook. En sinds dit jaar gebruik ik Skype (sinds een week zelfs Yammer) om even snel met collega’s korte vragen of discussies uit te wisselen waar niet persé een e-mail omheen hoeft te zitten. Dat vind ik wel heel erg handig. Een tijdje geleden heb ik geprobeerd om met Chido en Ingmar via GoogleChat te vergaderen over de Beleidsregel Digitale Vervanging.

Ik vond dat wel een fascinerend idee, om vanuit Zeeland, Noord-Brabant en Zuid-Holland even af te stemmen, en bovendien meteen een ‘verslag’ van je vergadering te hebben. Maar het werkte voor geen meter, aangezien de berichten in verschillend tempo en soms zelfs andere volgorde op ieders scherm verscheen. Het had misschien gescheeld als we van te voren een paar afspraken met elkaar hadden gemaakt over wie wanneer wat mag ‘zeggen’. Nou goed, dit eindigde uiteindelijk in een paar telefoontjes en de afspraak om e.e.a. gewoon weer ouderwetsch via de mail af te handelen.

Het nut van instant messaging voor archiefdiensten is redelijk voor de hand liggend gelegen in het communiceren met het publiek – waarbij men vragen kan stellen aan de archivaris, zoals bij het BHIC wordt gedaan. Iets anders kan ik ook niet echt bedenken, behalve dat het handig is om in plaats van e-mails instant messages te gebruiken om even snel iets met elkaar uit te wisselen. Maar dat geldt voor elk soort organisatie. En online vergaderen met gebruik van IM werkt alleen als je daar van tevoren duidelijke afspraken over maakt.

1 opmerking:

Tim de Haan zei

Ik ben het met de collega's gaan gebruiken toen we 'gescheiden' raakten over twee locaties. Ideaal dat je kan zien of iemand er even is of niet beschikbaar, hoewel... Doordat ik op verschillende apparaten chat-clients heb staan wil de telefoon wel eens zeggen dat ik online ben terwijl de laptop thuis daar anders over denkt, laat staan de desktop op de 18e.

Leuk dat Yammer na een kleine 2 jaar als een comebackkid er weer is. Wellicht dat er nu wel voldoende kritische massa voor is?

Collega P. heeft ervaring met online meetings met beeld en geluid, daarbij zijn denk ik de afspraken wel iets duidelijker dan in zo'n gezamenlijke chatsessie.