letter a letter r C h IMG_5579_3 letter E letter F s56 letter T U Blue K (Takoma Park, MD)

woensdag 2 maart 2011

#10 Online kantoortoepassingen en andere tools


Ik heb in het verleden een aantal keer gebruik gemaakt van Google Docs, maar ik vond het niet een bijster geschikt middel voor documenten waarbij je bijvoorbeeld ook nog iets aan de opmaak wil doen.

Sinds een tijdje maak ik actief gebruik van pbworks.com als online workspace om documenten van het zogenaamde E-Team te delen. Aan het E-team nemen zowel mensen van binnen als buiten het Nationaal Archief deel. De workspace is een handig centraal instrument om ervoor te zorgen dat iedereen over dezelfde informatie beschikt. Overiges wordt er weinig interactief gebruik van gemaakt, er staan met name 'statische' documenten op.

Verder gebruiken we voor de organisatie van de KVAN-dagen sinds twee jaar Surfgroepen. Aangezien de organisatiecommissie voortdurend van samenstelling verandert en er geen eigen kantooromgeving bestaat, is Surfgroepen een handige plek om documentatie, afbeeldingen, planningen etc. te verzamelen en met elkaar te delen.

Zowel bij Google Docs, PBworks als Surfgroepen vind ik het gezamelijk aan documenten werken erg lastig. Ik zie het vooral als nuttige toepassingen om informatie uit te wisselen buiten de grenzen van je eigen kantoorautomatisering.

1 opmerking:

Tim de Haan zei

Google docs is inmiddels wel iets verbeterd qua opmaakopties. Grappig dat je de de programma's vooral gebruikt als een soort online repository , veel meer dan (online) samenwerking. Dankzij je post heb ik ook weer een aantal online samenwerkinstool-tips erbij.