letter a letter r C h IMG_5579_3 letter E letter F s56 letter T U Blue K (Takoma Park, MD)

woensdag 20 oktober 2010

# 6 Druk druk druk druk

"Druk druk druk druk druk, mijn leven is net een toetstelefoon." Aldus Herman Finkers in ik weet niet meer precies welke voorstelling. Misschien was het 'Kalm aan, en rap een beetje'. Nou goed, ik moest de afgelopen weken steeds aan die quote denken als Timmietovenaar weer even informeerde hoe het staat met het bloggen...

Voor ding #6 heb ik mij uitgeleefd op Flickr. Ik was tot dusver hoe dan ook al bezig om bij elk blogbericht een passende afbeelding plaatsen, dus voor dit blogbericht heb ik op Flickr gezocht naar een toetstelefoon. Maar die laat zich niet zo snel vinden - het aanbod beperkt zich buiten een heleboel afbeeldingen waar ik geen telefoon op herken hoofdzakelijk tot mobiele telefoons en kiekjes uit de tuin van ene Westher. Die na wat verder klikken mevrouw Esther Westerveld uit Haarlemmermeer blijkt te zijn. Nog een beetje verder klikken en Westher blijkt op 7 oktober jl. bij Biebwatch geweest te zijn, waar 'Toegankelijkheid' het centrale thema was. Ach, en nu we toch bezig zijn...even Googlen naar Esther Westerveld en we ontdekken haar pagina op bibliotheek2.0. Westher is adviseur bij ProBiblio en houdt zich de laatste jaren steeds meer bezig met 'de digitale bibliotheek'. Ze heeft óók een 23-dingenblog. Wat een toeval.

Maar dat even terzijde. Ik vroeg me vooral af waarom ik door 'telefoon' in te toetsen bij haar foto's uitkwam. Dat komt niet door de tags, maar door de naam die ze aan de foto's heeft meegegeven. Ik denk dat foto 'telefoon 173' met de mobiele telefoon is gemaakt tijdens een tripje naar London. Jaap en Marieke in Nicaragua doen dat ook, zie hun telefoonfoto nr. 173.

Overigens ook wel weer toevallig dat 23archiefdingendeelnemer Digitaris op Flickr een afbeelding van een 'klassieke telefoon' (met draaischijf jammer genoeg) heeft geüpload.

Ik heb zelf een setje foto's geüpload.

4 opmerkingen:

Ingmario zei

De goede zoekopdracht is "telephone keypad"

Aparte foto's trouwens die je hebt opgeladen...

Archiefstuk zei

Ik heb gewoon maar wat foto's in het setje gezet die ik nog had staan - geen tijd/zin om daar heel erg inhoudelijk mijn best om te doen. Soep omdat ik droomde dat we een pak soep in het e-depot moesten opnemen, die brug is over het Amstelkanaal -zijn we onlangs 's avonds tijdens het roeien in het stikdonker tussen de palen van de pijler in het midden in vastgelopen met de boot (dankzij de stuurman). De I-Arm is sowieso wel grappig en die stekker en stopcontact komt uit een presentatie over het e-depot die ik begin oktober aan een Russische delegatie gaf.

Tim de Haan zei

Lastig is dat altijd hè, zoeken naar goeie foto's. Althans, ze lijken nooit te matchen de leuke foto's versus mijn zoektermen. Met bewondering aanschouw ik dan ook altijd op congressen en lezingen de presentatie waarbij geweldig leuke, grappige verhelderende foto's de kern van het betoog van een spreker ondersteunen.

Als antwoord hierop heb ik zelf als een soort eekhoorn herfsvoorraadjes foto's waarvan ik denk dat ze ooit van pas komen (en waarvan ik de mapjes, en directories ook deels weer vergeet).

Eigenlijk stip je wel een problematisch dingetje aan van dat sociale web, Flickr specifiek. Want een beetje indelen, classificeren of taggen kunnen ze (we) amper of niet. Je kan archieven als pot wel verwijten dat ze veels te veel jargon gebruiken maar als ketel is de andere kant van de medaille ook niet altijd een semantisch feest.

Wat dat betreft kijk ik reikhalzend uit naar Web 3.0 het semantische web.

Tot die tijd zou ik pleiten voor een beetje kruisbestuiving. Iets van de Pro. en een beetje van de Am. in een soort wisselwerking waar we beiden beter van worden.

Ingmario zei

Het probleem bij Flickr is inderdaad dat je alleen uit "eigen belang" kunt taggen: "Ik wil MIJN foto's terug kunnen vinden op basis van deze termen." Je kunt geen tags toevoegen aan andermans foto's en je kunt tags ook niet "wegen".
Zie ook hier (reclame voor eigen toko)